Niemal w każdej branży panuje ogromna konkurencja, a sukces osiągają jedynie ci, którzy umiejętnie wykorzystują sposoby na zwiększenie sprzedaży. Liczy się wszystko, począwszy od opakowania produktu, przez jego reklamę, aż po umiejscowienie na sklepowej półce. Sprawdź jak zwiększyć swoją sprzedaż wykorzystując merchandising oraz proste zjawiska i prawa psychologii.

  1. Merchandising
  2. Zasada kontrastu
  3. Wpływ sposobu zapisu ceny na zakupy

Wielu klientów kupuje oczami. Zwracamy uwagę nie tylko na wygląd samego produktu, ale również jego ekspozycję, a nawet sposób zapisania ceny. Dlatego tak ważne jest poznanie podstawowych zasad psychologii kupowania, które pozwala lepiej zrozumieć klientów, a co za tym idzie, dopasować sposób sprzedaży do ich oczekiwań.

Merchandising

W dużym uproszczeniu merchandising to sposób na odpowiednie wyeksponowanie produktów i takie wykorzystanie przestrzeni sprzedażowej, aby klient poczuł ochotę na zrobienie zakupów. W aranżacji trzeba zaplanować każdy szczegół, nie tylko wygląd, ale również zapach, muzykę czy wystrój. Przyjęte metody dopasowywane są do grupy docelowej, wiążą się z jej potrzebami, a jeśli te skutecznie zaspokaja konkurencja, na tworzeniu nowych, które może zaspokoić jedynie oferowany produkt. Merchandising pozwala nie tylko zwiększyć sprzedaż, ale również podnosi wartość firmy i ma wpływ na budowanie jej wizerunku na rynku.

Zasada kontrastu

Zasada kontrastu została szeroko opisana przez jednego z najsłynniejszych, światowych badaczy zjawisk psychologicznych – profesora Roberta Cialdiniego. Według niego, aby zwiększyć atrakcyjność ceny produktu, który sprzedawca chce sprzedać, trzeba ją zestawić z ceną produktu znacznie droższego. Efektem tego zabiegu jest pokazanie, że cena tańszego produktu jest bardzo atrakcyjna. Zasada kontrastu znajduje potwierdzenie w sprzedaży i jest stosowana nie tylko w sklepach, ale również w niektórych porównywarkach cen.

Wpływ sposobu zapisu ceny na zakupy

Myli się ten, kto uważa, że sposób zapisu ceny nie ma znaczenia. Według psychologów ta sama cena, ale zapisana na kilka różnych sposobów, może zostać uznana jednocześnie za niską lub wysoką. Wystarczy zapisać cenę bez końcówki wyrażonej w groszach, symbolu waluty lub znaku interpunkcyjnego, aby klient uznał ją za niską, np. cena 500 za tablet dla klientów może okazać się niższa niż cena 500,00 zł, choć w rzeczywistości wartość produktu jest taka sama. Wiele sklepów stosuje taki zapis cenowy, a tym samym kreuje u swoich klientów wrażenie tańszych zakupów, które przynoszą oszczędności.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here