Przed wynalezieniem Internetu odpowiednikiem sklepów online była sprzedaż katalogowa. Ceny kształtowały się na niższym poziomie niż w sklepach lokalnych, a asortyment był bogatszy. Zakupy jednak trwały długo i wymagały dużego zaangażowania. Pierwsze sklepy w sieci nie różniły się za bardzo od internetowych katalogów, ale na skutek gwałtownie rosnącej konkurencji oraz oczekiwań klientów chętniej udostępniano przelewy internetowe. W ciągu ostatnich pięciu lat nastąpił bardzo intensywny okres rozwoju dla branży e-commerce. Wraz z jej rozkwitem nastąpił dynamicznie wzrosło zainteresowanie płatnościami internetowymi. Jak pokazuje analiza platformy Shoper tylko w latach 2018-2019 udział transakcji online wzrósł aż o 12%, odpowiadając za 60% płatności.

Wybór metody płatności a zakupy

Przelewy internetowe są możliwe już niemal w każdym sklepie online. Operatorzy płatności za niewielką opłatą udostępniają szybki przelew internetowy, pozwalający na natychmiastowe zaksięgowanie środków. Nie wszyscy sprzedawcy decydują się jednak na współpracę z powodu obawy przed kosztami. Nie zdają sobie sprawy, że dostępne metody płatności decydują o finalizacji transakcji. Jak pokazuje analiza duńskiej firmy Baymard Institute, prawie 70% kupujących porzuca koszyki, z czego aż 8% z nich rezygnuje z zakupów z powodu braku preferowanej metody płatności. Najczęściej spotykanymi sposobami zapłaty za zakupy online są:

  • Przelew internetowy – wiąże się z dłuższym oczekiwaniem na zaksięgowanie środków. Wciąż jest to jednak popularna metoda.
  • Płatność przy odbiorze – za zakupy płaci się przy odbiorze towaru. Z pobrania najczęściej korzystają osoby, które nie mają konta bankowego lub przy dużej wartości zamówienia.
  • PayU/DotPay/Przelewy24 – wygodny i bezpieczny, szybki przelew internetowy. Formularz wypełnia się automatycznie, potrzebna jest jedynie autoryzacja transakcji. Środki trafiają na konto sprzedawcy natychmiast.
  •  Karta kredytowa – w Polsce jest rzadko wybierana forma płatności w sklepach internetowych.
  •  PayPal.

Zapewnienie kilku kanałów płatności jest konieczne, jeśli klienci mają finalizować transakcję. Optymalne jest zapewnienie minimum trzech metod.

Intensywny rozwój branży e-commerce

E-commerce to od lat najdynamiczniej rozwijająca się gałąź handlu. Jak podaje platforma Shoper, w 2018 roku powstało 24% sklepów więcej niż w roku poprzednim, a w 2019 roku 14%. Choć nie ma jeszcze statystyk za 2020 rok, wiadomo już, że pobije on wszelkie rekordy. Duży wpływ na to ma obecna sytuacja epidemiologiczna. Wraz z rozwojem E-commerce, coraz większą popularność zyskują przelewy internetowe. Udział płatności online systematycznie rośnie każdego roku. W 2019 roku stanowiły one ponad 60% transakcji za zakupy. To aż 10% wzrost w porównaniu do roku poprzedniego. Co ciekawe 38% płatności dokonywanych jest za pośrednictwem smartfona. Użytkownicy coraz częściej dokonują zakupów ze swoich telefonów. Nie bez znaczenia są tu kody BLIK, które umożliwiają szybkie i bezpieczne opłacenie przesyłki.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here